Helt underbart!

Idag var engelskalektionen inställd så jag kunde åka hem riktigt tidigt, härligt! Sen blev vi också klara med vår stora målning i bilden idag, har dock inte tagit någon bild på den.

Så när jag ändå kom hem så tidigt så tänkte jag aktivera Fiona, så jag hämtade henne i hagen och släppte henne helt lös i vår lilla arbetshage (Lukas stod och tittade på i hagen bredvid, det var lugnt med honom då han hela tiden kunde se henne) 
Så jag jobbade henne löst och försökte väcka uppmärksamheten i henne, liksom pigga igång henne, väcka henne. Så jag drev på henne och hon valde att springa i en volt runt mig (duktig tjej!!), busade och höll uppe min energi för att smitta av mig på henne och få igång hennes energi, få henne att våga läsa mitt kroppspråk. 
Så till en början var det skritt runt mig och jag tränade på att hon åtminstone skulle stanna och titta in på mig när jag satte mig på huk, ibland reagerade hon inte, ibland stod hon och tittade uppmärksamt mot mig och ibland kom hon in i mitten till mig (massa beröm).

Så jag jobbade lätt med att trycka på henne (alltså att gå närmre hennes livsrum och på så sätt driva på henne och sen backa undan och ge eftergift på hennes livsrum när hon gör rätt) och så småningom började jag jobba mer med att "pigga igång" henne, alltså driva mer och hålla energin riktigt högt, börja busa lite. 
Sen började jag att jobba hennes uppmärksamhet och följsamhet genom att driva på, kalla och backa - ganska hukat - och locka på henne. Till en början vågade hon inte prova vad jag ville (att hon skulle följa efter mig in mot mitten) men så småningom började hon vända sig inåt när jag gjorde det och tillslut följde hon efter mig och kom in till mig. 
Hon blev riktigt alert och busig (många rivstarter, busknyck med huvudet och småbockningar och maaassa gosigt frustande) och hon började läsa mitt kroppspråk mer och i slutet kan jag inte annat än att säga att vi näst intill dansade tillsammans, träningen klickade verkligen idag och det känns helt underbart.

Jag kom dit jag ville och gosh vad bra det kändes!
I och med fokusen jag väckte i henne var det inga som helst problem att bara följa efter mig löst och byta hage, hon vågade lyssna på mig. 

Nä usch vad jag pladdrar på, hoppas det framgick någorlunda vad vi höll på med iaf.. Tog lite bilder också, kasst väder så bilderna är rätt kassa i kvalité, dessutom ställde jag inga större krav än att hon fortsatte röra sig runt mig när jag fotade då jag inte kan hålla tillräcklig energi och respekt åt henne när jag fotar. Så det blev ju inga riktiga busbilder, men lite småcharmiga bilder lyckades jag ta. :) 
Så här kommer dom:
Fånisen innan vi började
spring spring
Fånisen kommer på inkallning ^^
Stanna på volten
Skritteliskritt
"stanna och titta in"
Spånet Lukas i bakgrunden
Goppetigopp
En av dom inkallningar då hon valde att komma in halvvägs.
Förbereder en av dom inkallningar då jag ropar på henne och backar lite hukande och med inbjudande energi.
Och här börjar hon komma in till mig. <3

Verkligen helt underbart idag. Hon hade i princip hela tiden sin uppmärksamhet riktad in mot mig via syn och hörsel.
Såklart har jag inga bilder under dom allra bästa ögonblicken för då hade jag ju inte tid att hålla i kameran. ;) Men får typ.. Tvinga någon att fota "utifrån" någon gång. Det är första gången jag tränar just såhär med henne och jag var ju ute ensam så jag kände ingen press heller, var skönt att få prova och träna lite ifred. Har lite svårt när folk tittar på mig när jag hanterar hästar och blir lätt stel och obekväm även om det bara är familjemedlemmar, framförallt om jag ska prova något nytt. 

//Elin

Kommentera inlägget
Postat av: Melina

Så sjukt söt! :D

2012-02-14 @ 17:35:20
URL: http://goldenhorses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback