btw

Igår tränade vi inte pållisarna för jag hade för mycket skolarbete..
Men vi grejade lite idag, dels så sprang vi av dom och jag jobbade Fiona en stund med cirkelövningar, gick faktiskt bra. Behöver verkligen träna på att väcka upp henne och hennes lyhördhet för kroppspråk osv.. Tränade även lite long reining-aktigt, (liknar tömkörning), hon blir lite osäker då och vill vända runt så att jag är närmre henne. Tränade även buga några gånger, hon går ju inte ner helt ännu, men hon är på god väg och det var ju länge sedan som jag körde igenom det senast. Tränade även "bog", alltså att hon ska nudda med mulen på sin bog på vardera sida, dels för att det stretchar rätt bra i halsen och dels för stimulansens skull. Sen så gick jag igenom lite med henne att när jag håller min hand på henne, alltså någonstans "uppe på" henne, halsen, manken, ryggen, rumpan osv så ska hon stå stilla. Så att jag ska kunna gå runt henne osv utan att hon stressar upp sig för att jag försvinner iväg och ändå stå stilla, den här övningen svarar hon riktigt bra på numera.
Haha och så en kul grej.. Efter en gång när jag skulle sitta upp på henne barbacka och jag lyckade knäa henne i ljumsken (fail..) så har hon var lite osäker när jag ska hoppa upp barbacka och även jag. Men idag så tänkte jag att jag hoppar upp barbacka en gång för träningens skull, och jag kom upp på första försöket (hoho, stolt, var ett tag sen jag lyckades med det eftersom hon inte uppskattat det riktigt och jag fegat ur ..) så jag var skillad... Men Fiona tyckte väl att jag var dum som hoppade upp på henne i hagen i bara grimma och tänkte att jag inte alls ska rida henne där och travade beslutsamt väg några meter med mig hängandes över henne och en longerlina ihopvikt över halsen som jag inte hunnit ta tag i.. Fast hon stannade så fint så och blev lugn igen.. Och då satt jag en stund på henne, tränade "bog" uppsuttet och bara chillade för att hon ska förstå att jag bara sitter ibland och inte rider bara för att jag hoppar upp. Så det var mys.. ^^
Sen satte jag mig i snön (!!! :D !!!) och vi myste så en stund, hon blåste mig i ansiktet och vart allmänt nyfiken när jag kraffsade lite i snön, vilket är framsteg för hennes del, att hon liksom vågar släppa ner murarna och vara nyfiken på mig och på att lära sig nya saker, att våga göra fel och prova. Att våga.
Finishesten <3
Lukas fick stå löst och kraffsa i marken själv när jag arbetade henne, för Lisa har vart iväg under dagen.

//Elin

Kommentera inlägget

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback