Motion i hagen

Vi motionerade hästarna i hagen idag, ca 50 min. Lisa red lite på Lukas i skritt och trav vilket såg finfint ut innan han tröttnade och bara ville stå hos Fiona. Jag ville inte rida, dels för att Fiona tycker att det är så fruktansvärt tråkigt att bli riden i hagen så det finns ingen anledning till att utsätta henne för det. Sen så vill jag inte anstränga henne för mycket efter koliken och sen så är det så hårt i hagen så jag vill inte anstränga hennes hovar alltför mycket då hon tycker att det är lite jobbigt att gå på det hårda, vilket Lukas inte tycker.
Så jag tränade dels lite på tryck, alltså lite övningar med hjälp av tryck. Sänka huvudet kontra höja det, backa och gå framåt genom att använda tryck på flera ställen en bara i grimman eller på bringan, sen lite övriga saker också. Efter lite sånt grundläggande shit så tränade jag på longeringen med henne vilket jag inte gjort sen i sensomras och hon var jätteduktig, det blev bara i försiktig skritt för hennes hovars skull och för att hon är helt ny på longeringen. Antingen har hon aldrig gjort det innan hon kom hit eller så var det väldigt länge sedan. Så jag tränade på att hon skulle gå runt mig i en volt utan att försöka komma in vilket hon gjorde ibland, men hon förstod snabbt när jag ville att hon skulle gå där. Och jag tränade på inkallning genom att sätta mig ner på huk vilket hon var hur duktig som helst med.

Sen när jag tyckte att jag tränat tillräckligt på det och det gick bra så slutade jag med det och tränade lite på uppsittningar. Alltså att hon ska stå stilla när jag sitter upp och slappna av, även när jag sitter på ryggen i hagen, barbacka med enbart grimma och ledrep så att hon inte kopplar det till att när jag sitter upp så ska vi jobba och hon blir grinig om man ska jobba i en hage. Men idag var det inga problem, hon tassade runt lite när jag stod på pallen, men jag följde bara med med samma tryck på manken som så småningom ska betyda "stilla" tills hon stannade och började om. Så stod hon stilla och jag satt upp ifrån båda sidor flera gånger och hon var jätteduktig, när jag väl satt på så satt jag också kvar för att hon ska förstå att bara för att jag sitter upp i hagen betyder inte det att vi ska jobba trök utan att jag kan sitta där uppe bara för att vara och mysa i hennes luddpäls.
Så hon var superduktig idag, fokuserad och pigg. Härligt.

Lisa longerade också Lukas litegrann vilket gick brabra.

//Elin

Kommentera inlägget
Postat av: Meja

Kul att det gick bra :D

2012-01-15 @ 21:36:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback