Rubrik

Idag har vi vart ute på en trevlig ridtur. Fiona vart riktigt lugn och avslappnad idag, började även känna av mer energi och kraft i henne, vilket är jättekul! Men än är det lång väg kvar innan hon bär sig själv med ryggmusklerna och därefter bär sig själv i en form. 
Men ingen brådska med det, det kommer när det kommer. ^^ Visste ni att det tar ca två år för en häst att bygga upp sig själv till en äkta, självbärig form?

I vilket fall så tog vi två galopper, den första vart super! Det gick ganska fort först, men efter en liten stund kände jag hur hon la mer ner energi i kraft och styrka snarare än att bara springa fort. Så sista biten gick det väldigt lugnt och behagligt och hon behöll styrkan bak och i ryggen utan problem. Sen saktade vi av till trav och jag gjorde en ny galoppfattning för att se hur kvick hon är för mina signaler. Hon gjorde en himmelsk fattning och fortsatte skjuta under sig rejält! Duktig kicka! 

Innan andra galoppen vi tog höll det nästan på att gå lite illa då vi red förbi en hage med två hästar i som vart helt tokiga.. Sprang runt och bockade som idioter, och en av dom sprätte till så att Petra som gick bak blev rädd och stack iväg några meter, Fiona blev lite stark men utan större problem kunde jag hålla tillbaka henne utan att hon stack iväg hon också, jag hade inte uppskattat att hon stuckit och börjat tävla med Petra, då hade det ju gått sådär att lugna ner dom två.. 
I vilket fall gick det bra och Petra saktade ner så att jag kunde skritta förbi med Fiona och sen galopperade vi uppför en liten backe. Gick ganska fort men precis som förra gången kände jag hur hon började lägga energin annorlunda. Så är jättestolt över det ^^

Vi hade tänkt att ta två galopper till och ha en lite mer konditionsaktig runda, men vi skrittade dom sträckorna då båda pållarna blev väldigt pigga efter en trav, traven gick för övrigt väldigt bra och avslappnat, samma med energin där som i galoppen.
Fiona blev väldigt stark och ville galoppera, men jag lyckades hålla in henne och sakta ner henne ifrån "tripptraven", det var då vi bestämde att inte galoppera där. Vi galopperar ofta i en av backarna på vägen hem så dom taggar ju lätt igång där, så att det inte blir en plats där man inte kan hålla in dom för att dom tycker att vi alltid galopperar där. 
När Fiona lugnat påväg mot backen så lät jag henne gå på långa tyglar, rider mycket löst så när jag kortar upp tyglarna innebär det ofta att vi ska öka och hon blir upphetsad, så det kändes bättre att hålla det så. Och hon gick med huvudet lågt hela backen. 

Så i det stora hela har turen vart riktigt bra och mysig, det är ju bra att problemen visar sig så att man kan ta tag i det också och inte undvika det osv för då blir det ju knappast bättre. 


Btw, pengarna som är till för hästköpet har äntligen tagits ut, så snart är Fånisen min pålle (pappa har sagt att han kanske betalar tillbaka det i framtiden) och vilket också betyder - snart blir det en ny kamera! :DDD Hatar att min kamera börjat lagga igen.. Så hoppas på att få beställt det snart.. 

//Elin

Kommentera inlägget

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback