Snabbis

Uppdaterar lite snabbt om dom senaste dagarna här nedan.

Lördag: I lördags red jag och Lisa ut en bit, lite längre än vad vi gjort innan men inte speciellt långt, vi färdades också i alla gångarter. Och jösses vad min lilla bulle har saknat att få aktivera sig! Hon har ju stått i princip hela den här jävliga hösten, tyvärr. Så det känns så jäkla bra att komma igång igen. Hon har tappat muskler och blivit lite småmullig men jag tycker att jag redan kan se resultat på hullet.
I alla fall.. Jävlar vad taggad hon blev när hon insåg att vi skulle galoppera uppför en av favoritbackarna! Fick hålla in henne ordentligt innan vi kom förbi en liten kurva och sen var det bara att släppa efter och knycka till lite. Shiet, hon sköt verkligen iväg som en kanonkula! I princip stillastående till full galopp på en sekund, ååh vad hon tog i och sträckte ut för den backen! Vart så jävla kul!
Hon har ju massa energi ifrån att ha stått och så börjar väl vårkänslorna komma också. ;) Jag jobbade också med fokuset i lördags och började känna att hon började lyssna mer på mig då jag helt enkelt sträckte tyglarna och var still i handen tills hon slutade pinna på så förgrämat och när jag fått ett öra bak på mig fick hon direkt eftergift. Så efter en stund gick hon ganska lugnt med fokuset riktat en del bakåt, dock vill jag ha mer fokus och vi behöver träna på att använda all energi till annat än att bara springa fort. 

Söndag: I söndags red mamma och pappa på bortvägen, mamma på Fiona och pappa på Petra, det gick jättebra och hästarna var så duktiga så. Sen red Lisa och jag på hemvägen. Jag märkte genast av träningen med Fiona ifrån igår vad gäller fokus och att gå lugnt. Hon gick väldigt lugnt och avslappnat, la mer energi på att börja trampa ordentligt istället, fokuseringen var också bättre. Härligt.
Vi travade också en sträcka innan en galopp och min lilla dam kan trava djävulskt fort ska ni veta! Men i söndags började hon lägga springenergin på att engagera ryggen och steget istället, suveränt! 
Och galoppen kan jag inte för fem öre hålla i ett någorlunda lugnt tempo än, men den är kontrollerad, vill jag att hon stannar så gör hon det även om hon helst vill springa lite till. Så det gick bra, nu har hon ju också en kompis som inte väger bajsmycket och inte orkar hänga med i hennes tempo, hon har en konkurens med andra ord. ;) Vilket hon tycker är jättekul!
Dock efter galoppen vart hon helt övertaggad och ville allra helst sticka iväg i full fart igen och flera gånger var hon riktigt nära på att få sin vilja igenom. Men jag gjorde lite halter och var strikt med att vi skulle skritta och inget annat så det gick rätt så bra ändå och sista 80 metrarna fick jag äntligen den efterlängtade avslappningen när hon går på låååånga tyglar och sträcker på sig ordentligt. Så mer halt och fokusarbete på hemvägen.

Måndag: I måndags red vi på pållisarna och mamma promenerade med. Vi höll oss i alla gångarter (jävlar vad kyligt det var..!) och Fiona var sketapigg i galopperna såklart, så hon njuter av det! Frustar och gosar sig, busungen!
Dock när vi skulle trava av dom så blev hon övertaggad (Petra fick gå först idag på hemvägen för att Fiona skulle lugna ner sig) så jag gjorde en motvillig halt, skulle nog ha skippat den för när jag satte igång henne fanns det ingen återvändå.. Haha, vad hon travar fort! Sen föll hon över i galopp också, ufo:t, men jag lyckades hålla henne bakom Petra i alla fall. Så det är bra. Sen efter det lugnade hon sig och slappnade av längre än i söndags. Mys mys. Och mycket ryktande har det vart dom senaste dagarna, så jäkla underbart! 

Idag: Idag har vi kört ett spinningpass, gick bättre denna gången. Underbart! ;) 

Tanken har slagit mig många gånger det senaste: Fyfan vad jag är lycklig just nu.


//Elin

Kommentera inlägget
Postat av: Mamma

<3

2012-03-08 @ 09:23:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback