träning och mål.

Efter ridturen i lördags (som innehöll en hel del bockningar, men som gick ganska bra i slutet.) så tränade jag lite på cirkeln igår (longering fast med grimma och rep och efter "horsemaship metoden".) samt lite tryckövningar.
Det var en mycket trött liten treåring jag hade, men det var också väldigt skönt just igår. Det gick väldigt bra och hon skötte sig hela tiden, det tog inte lång tid innan hon började tänka, dvs tugga.
Tränade tryck från varje sida, och bakåt. Bakåt lyssnade hon direkt, men det tog lite tid för henne att förstå att hon skulle flytta sig åt sidan. Men det har vi ju inte tränat så mycket på heller. :)
 
Just nu är mina tankar att rida minst två gånger /vecka i paddocken. Det är pga att hon faktiskt inte lyssnar alls bra på mig där i, och att hon bockar som en galning, vilket naturligtvis inte är okej. Jo, visst, det är väll okej om hästen gör det någon gång då och då för den tycker det är kul, men Hanna bockar flera gånger i rad - i protest.
 
Nej, hon har inte ont, det är kollat. Utrustningen passar och jag krävde egentligen inget av henne. Jag ville bara att hon skulle skritta runt, göra halt när jag bad om det och så. Alltså väldigt, väldigt enkla saker, som hon gör helt perfekt för det mesta annars. Men hon är lite.. trotsig kan man väll kalla det. Ibland bestämmer hon sig bara för att hon helt enkelt inte ska gå, och då kan hon bocka då med. Så jag tror det var något i den stilen, och att det bara är att träna bort helt enkelt. :)
 
Så det är väll vårat största mål för att komma vidare nu egentligen - Att Hanna ska sluta bocka.
 
// Emmy
 
 

Kommentera inlägget
Postat av: Tavlingsryttarinnor

Hej! Om du gillar hästhoppning så får du gärna kika in på vår blogg =) Kram

2012-11-20 @ 10:21:15
URL: http://tavlingsryttarinnor.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback