Jag tycker det är sjukt.

Idag kom jag att tänka på det igen: Hur kan folk behöva så otroligt mycket olika hjälpmedel för att kontrollera hästar.
 
Det är ju helt sjukt, att sätta på hjälptygel efter hjälptygel, starkade bett, spö och sporrar. Och det med "Men min häst MÅSTE ha det, annars kan jag inte rida han!!" Det tror jag inte ett dugg på. För då är det någonting annat som är fel, antingen har hästen blivit dåligt behandlad, och är rädd, eller så är det du som gör fel, eller så har den ont. 
 
Att jobba från marken är bra för vilket som (Om hästen nu har ont får man ju kontakta veterinär.), för det får din häst att lita mer på dig. Och anledningen till att jag skriver mer och inte får din häst att lita på dig, är för att jag tror inte att människan någonsin kan bli en del i en hästs flock. Citerar från ett pogram på tv: "Vi kommer till hästen och luktar kött, för det är det vi har ätiti. Och sedan slänger vi upp ett dött djur på den." Den döda djuret är ju sadeln, och vi luktar ju faktiskt kött, hur ska hästen då kunna veta att vi inte ska äta upp den?
 
Ja, nu tappade jag ju helt ämnet som ni säkert märkte, men ni kanske fick er en liten funderare tack vare det, vem vet. Jag tycker bara det är så konstigt, att vissa kan rida och hantera sina hästar med knappt någon utröstning alls, medans vissa måste ha så otroligt mycket. Varför? Varför är det så? Hjälper vi verkligen hästarna alla gånger, eller hjälper vi bara oss själva? Gör vi det lättare för hästarna, eller lättare för oss? 
 
Jag tycker det är fel, fel, fel. Vad ni tycker, får ni gärna skriva i en kommentar. Men jag vill att ni tänker. Hästarna gör så mycket för oss, och det är hemskt att se vad vi ofta ger tillbaka. Ni kan ju även ta er en liten titt på denna vidio: 
http://www.youtube.com/watch?v=Tza7HB7NQYI
 
Ha det bra! //Emmy

Kommentera inlägget

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback