Krönika - Vad är det för fel på den svenska sjukvården?

I och med att jag inte riktigt vet vad jag ska skriva om och känner att jag vill uppdatera något så tänker jag dela med mig av en krönika som jag skrivit, det är ett skolarbete och den handlar om den svenska sjukvården. 
So here it comes:
 
Vad är det för fel på den svenska sjukvården?

Ofta hör och läser jag klagomål som sker kring den svenska sjukvården, någonting som får mig att fundera lite på vad som kan vara så dåligt inom sjukvården. Det är allt mellan himmel och jord, för långa väntetider på akuten med en bruten tumme till olika sorters misstag som olyckligtvis ibland leder till döden. Här bjuder Mary Mårtensson, skribent för Aftonbladet, på en artikel om just ett sådant dödsfall (2012-09-09) där Robert, 2 år, dog av svininfluensa då han inte blev testad för det. Ständigt ska folk ha någonting att klaga på och varför då inte på sjukvården? Vad är det för fel på den svenska sjukvården?

I princip allt jag läser om i tidningar och hör på nyheter som gäller vår sjukvård är negativt. Varför är det det enda jag ser? Är sjukvården faktiskt dålig? Eller är det bara dåliga nyheter som säljer? Media vill tjäna pengar och det gör de inte med artiklar om ”Sjukvården räddade livet på Sandra”, det lockar många fler läsare med artiklar som ”Johan, 45 år, dog av blodförgiftning på grund av läkarmiss”. Så på grund av att media väljer att fokusera på allt negativt med vår sjukvård så göms allt positivt undan. Det försvinner in i bakgrunden, bannade att inte få synas för den negativt tänkande mänskligheten. Människan tenderar att fokusera på allt ont allt för ofta.

Ett av de vanligaste klagomålen jag stött på är väntetider. Folk som fått sitta i timmar på akuten med sina sår, i behov av stygn, och de har väntat och våndats. Gud, stackars satar, det måste vara hemskt smärtsamt att sitta där och ha ont i flera timmar med läkarna så nära inpå. Men vet ni varför ni måste sitta och vänta i flera timmar med små, svidande köttsår? Jag kallar det prioritering. Kommer det in någon med en hjärtattack på akuten där du sitter, vem tror du de prioriterar? Människan vars liv är hotat, ett hot som växer sig allt större för varje sekund eller tror du att de väljer människan med såret som behöver sys?

Visst är det smärtsamt, men du överlever. Det gör kanske inte personen med hjärtattacken om de väljer dig före. Förvisso, det skulle skapa mycket intressant rubriker om de prioriterade såhär: “Stefan,56 år, dog av hjärtattack när läkarna blev tvungna att sy några stygn på Jonas hand.”

Visst är det hemskt när folk dör och visst känns det extra hemskt när det hände på grund av en läkarmiss, ett simpelt misstag. Alla gör misstag, även sjukvården. Det är bara det att det blir så mycket värre när en människa miste livet på grund av ett misstag. Men alla ska vi dö, förr eller senare och alla kan inte räddas, tyvärr.

Men tänk istället på hur otroligt många liv läkarna räddar, hur många liv de förbättrar varje dag. Det är så mycket fler liv som räddas än det är som dör på grund av någon läkares misstag. Utan läkare hade så många fler människor dött varje dag, så många människors liv hade försämrats till botten varje dag. Jag tycker att vi ska vara tacksamma för det, att vi får så många chanser och förlängningar i våra liv.

Något som sjukvården behöver är dock fler, välutbildade personer och pengar för att kunna anställa dem. Det finns för lite personal på sjukhusen helt enkelt. Något som gör att du kanske måste sitta tre timmar extra med din såriga hand i väntan. Hade det funnits mer som var villiga att arbeta i sjukvården så hade väntetider minskats likväl som misstagen.

Eller vänta lite nu! Finns det inte villiga? Finns det inte oändligt många utlänningar som kommer till Sverige med fantastiska läkarutbildningar men som inte får något jobb därför att..? Därför att de inte är födda i Sverige. Skulle fler kompetenta människor tillåtas att komma in i sjukvården som läkare, sköterskor eller ambulanspersonal skulle jag kanske inte se så många artiklar om hur sjuksköterskor blir tvungna att jobba så mycket övertid att de måste sluta för att de inte orkar längre.

Och ifall personalen inte blir så överansträngda som de ofta blir idag så skulle misstagen minska när folk inte hade så många arbetstimmar som tröttade ut dem.

Så vad finns det egentligen att klaga på bortsett ifrån personalbrist? Vi får gratis sjukvård av fantastiska läkare och sköterskor, läkare som prioriterar de dödssjuka framför dem som har ofarliga men ibland smärtsamma åkommor. Kanske hade jag ändrat åsikt om jag var en av de människor som förlorat någon de älskar på grund av simpla misstag men onekligen räddar läkarna liv.

Jag hade varit död vid 15 års ålder utan sjukvården. Min mamma hade dött för två år sedan, min morbror och mormor hade också strukit med för drygt ett år sedan, men de dog inte, de lever och mår alldeles utmärkt. Varför gör de det? På grund av vår fantastiska sjukvård. Så jag frågar igen; vad är det för fel på den svenska sjukvården?
 
//Elin

Kommentera inlägget
Postat av: Emmy

Först och främst, måste jag säga att du skriver som ett proffs Elin! Det var riktigt bra tycker jag! Och jag kan bara hålla med dig med det du skrivit.

Detta borde du får riktigt mycket beröm för av läraren, annars kommer jag och skäller på han/hon! ;)

Svar: Håhå, man tackar så mycket! :'D
hehe, väntar spänt på min bedömning 8'D
kallblodsfjollorna.blogg.se

2012-10-16 @ 14:30:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback