Planering och mål - höstlovsveckan

Sååå, nu har Lisa och jag fått tummen ur och gjort en aktiveringsplanering med hästarna och med varsitt mål som vi hoppas uppnå under veckan. Planering och mål ska hjälpa oss att starta igång motiveringen och det kommer bli lättare att hålla igång om vi har färdiga mål innan vi sticker ut. 
 
Så här ser veckans planering ut:
Planering & mål vecka 44 – höstlovet – 

Fiona & Elin, höstlovsmål:

Fiona ska flytta för skänkel, smidigt och lyhört. Jag ska också lära in att hon stannar eller backar när jag lutar mig bakåt, så småningom helt utan tygelkontakt och fram när ju lutar mig framåt igen. Jag beräknar att det tar höstlovsveckan, potentiellt ytterligare en vecka beroende på hur mycket jag fokuserar på det och hur fort Fiona förstår vad jag vill 

Petra & Lisa, höstlovsmål:

Petra ska kunna gå lugnt och avslappnat efter Fiona, med fokus på hemvägen. Stora målet är att Petra ska kunna skritta lugnt och avslappnat efter Fiona – som galopperar – utan direkta och hetsiga ”frågor” om ökning. Jobbar intensivt med det under höstlovet, sen får vi se hur snabbt det ger resultat om man behöver lägga till någon vecka. 

 

måndag – Vila på grund av dåligt väder.

tisdag – Ridning i Ryr med ett gott tempo. Båda tränar på höstlovsmålet.

onsdag – Ridning. Båda fortsätter att fokusera på höstlovsmålet.

torsdag – Ridning. Båda tränar på höstlovsmålet, lite mindre intensivt och mer fokus på allmän avslappning.

fredag – Ridning eller potentiell aktivering i paddocken. Båda tränar på målet, vare sig det är ifrån marken (flytta för tryck) eller ryggen.

lördag – Ridning. Fokus på målet.

söndag – Ridning. Avslappnande tur, förmodligen utan fokus på målet, beroende på hur de tagit till sig under veckan. 

Så, vi ska försöka att hålla oss till den här planeringen nu också. Om en stund ska vi i alla fall ut på dagens ridtur. Hehe, får nog bli termobyxor för min del, är sjukt känslig för minsta lilla kyla - får röda utslag på benen som är hemska... 

Kan även meddela att jag och Lisa tagit sista Gardacil-sprutan i dag, sååå skönt att få det ur världen! 

//Elin & Lisa


Kommentera inlägget
Postat av: Yvonne

Så duktiga ni är som har lagt ner tid och tankeverksamhet på att planera. Jag håller tummarna för att ni lyckas! :-)

Svar: Håhå :'D
kallblodsfjollorna.blogg.se

2012-10-30 @ 20:16:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback