Lite sammanfattning

Jag tänkte skriva en liten sammfattning här om vad Fiona och jag arbetat med. 
 
Det vi framförallt utvecklats i är longeringen. För någon/några månader sedan har jag lyckats hitta min allra största förebild, en människa som verkligen träffar rätt i allt hos mig. Nämligen Rick Gore, en fantastiskt duktig människa vad gäller hästar, han har en hemsida: http://thinklikeahorse.org/ med massor av fakta och givande information. Han har även en youtubekanal med hundratals olika filmer om hästars beteenden, analyser och hur man hanterar olika sorters hästar och situationer, väldigt rolig och lyssna på. 
 
Men för att återkomma till ämnet så har Fiona och jag utvecklats enormt mycket i longeringen sen jag började följa Rick då mitt tanke- och förhållningssätt helt förändrats vad gäller hästar. Vi har gått ifrån att inte kunna longera överhuvudtaget - någon av oss - till att nu smidigt longera med små hjälper i enbart repgrimma och ledrep. Jag behöver bara peka åt höger eller vänster för att skicka ut henne på cirkel och för att byta varv behöver jag bara ta ett litet steg framför drivlinjen och peka åt andra hållet. Vändningar kan vi nu dessutom göra i trav också. 
 
Vi tränar fortfarande mycket på kommunikationen i longeringen och framförallt energin då både Fiona och jag har väldigt låg energi. Vi är inte lata.. Utan mer.. Hm.. Måste verkligen bli påverkade, få en bra anledning till att göra något som kräver mycket energi men när det kommer in så är vi väldigt friska i tempot. Så det jobbar vi med tillsammans. Fokuserar även på att få igång en smidig galopp på volt vilket är svårt med låga energier, men det är på gång. 
Här kommer några små filmsnuttar, den ena är lite allmänt och den andra är ifrån ett longeringspass enbart: 
 
 
 
Sen så har jag köpt en westernsadel - mycket trevligt! Lisa och jag börjar också äntligen känna motivation och verklig glädje i hästarna igen efter mycket svackor och sånt. Så nu är vi igång igen och ridningen går framåt. Tränar just nu mycket på vikthjälper, småsmå hjälper. Mitt mål är att jag ska få Fiona så fin och mjuk i ridningen med långa tyglar (som vi alltid rider med) att en engelsk riden häst skulle kännas som betong i händerna och som en sönderbankad ridskolehäst med skänklarna. Ett mål som känns allt möjligare och närmre. 
 
//Elin

Kommentera inlägget
Postat av: Erikaaasss

Var med i veckans ekipage på min blogg! Skicka in bilder på er och era hästar
Och sen i slutet på vajre vecka drar jag en vinnare och lägger upp vinnarens bild och länkar till vinnarens blogg!:)

Mail: [email protected]

http://erikaaasss.blogg.se/2012/september/veckans-ekipage-1.html#comment

2012-09-26 @ 12:14:59
URL: http://erikaaasss.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback