TrädgårdsTomten Elin

I helgen så verkar jag ha funnit ett helt nytt intresse, ytterligare ett intresse som kräver att man arbetar med sina händer, sin kreativitet men också lite fysisk styrka - trädgårdsarbete! Just nu är mitt projekt att göra våra rabatter fina, första steget är för tillfället att rensa bort allt jag inte vill ha.. Eller ja... Jag vill ta bort i stort sätt allt men mamma vill det inte och trots att jag är 18 år och myndig och är den som sliter just nu så är det ändå hon som bestämmer... Haha, jobbigt liv, bara för att jag gillar att slita rötter ur marken. 
 
Nästa steg blir så klart att plantera saker, på ett ställe vill jag ha smultron och jordgubbar skulle jag tro. Några solrosor mot västra väggen. Tulpaner är ju härliga också! Gärna någon vacker buske och härliga blommor i pastellfärger! Om intresset blossar upp på allvar så lär jag fixa mer små "land", jag skulle vilja plantera något tilltalande, mindre träd någonstans, och det hade varit sjukt kul att göra en damm med härliga vattenväxter i och runt vattnet! (Och ankor.... Jag gillar ankor) 
 
Idag har jag jobbat med att rensa rabatterna i två och en halv timma, tog lite bilder - före och efter - 
 
Såhär såg det ut innan jag jobbat klart för idag! Med andra ord - superrisigt, bökigt, ostrukturerat och vildvuxet! Men jag älskar att Alrick (mannen som bodde i huset innan oss som nu avlidit - därav såldes huset) har gjort så fina rabatter runt huset, han har dessutom planterat fantastiskt bra i trädgården så att det alltid finns något som blommar och är vackert! Så jag ska försöka spåna vidare på den tanken när jag planterar mycket nytt då rabatterna har blivit rätt risiga och igenvuxna. 
Bösbösbös
     Vi har väldigt mycket av en gul blomsort som växer i stort sätt överallt, både i och utanför rabatterna. Så mitt största fokus är att få bort alla gula blommor ifrån rabatterna, däremot får högen som står under ett av våra äppelträd stanna då det är väldigt vackert - men jag vill ju inte ha bara dem! 
Såna här hittar man massor av när man gräver lite i jorden, jag tycker att just de här larverna är lite otäcka, men de är okej så länge man har handskar! ;) Daggmaskar är jag dock förtjust i, de är mysiga på något sätt, gör jorden fin och är allmänt viktiga. Haha, jag blir bara bonnigare och bonnigare ju äldre jag blir.. 
        Så här såg det ut när jag inte orkade jobba mer, jag har slitit upp otaliga, långa och starka rötter efter de gula blommorna, rensat ogräs, klippt buskarna och flyttat på några plantor.. Som jag (om jag fått bestämma själv) förmodligen kastat direkt för att göra jobbet enklare då de är i vägen, men mor min vill inte att jag förstör växtligheten totalt.. . Så jag ställde dem där de inte var så mycket ivägen och dessutom såg bättre ut.. 
 
Notera också att busken till vänster är klippt och se lite finare ut! Tycker ändå att det börjar likna något! 
 
//Elin

Kommentera inlägget
Postat av: Yvonne

Jag tycker att det är jättebra att du hittat ett nytt intresse, som förenar nytta med nöje! Dessutom är det så bra terapi. :-)

Svar: Hoho!
kallblodsfjollorna.blogg.se

2013-04-24 @ 06:58:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback