Det där med horsemanship...

Jag säger som Lisbeth Johnson skrivit i en bok: "Horsemanship är inget man stänger av och på i olika sitationer, det ska finnas med där hela tiden."
 
Under ett år så har min syn på hästvärlden/hästar ändrats väldigt mycket, åt ett positivt håll enligt mig själv. Jag har lärt mig att handskas bättre med dessa djur, tänka bättre, agera bättre. Jag skrev nyss ett meddelande till en människa som vart hos mig och lärt mig om horsemanship, hur tacksam jag är. För det är just vad jag är, tacksam. Inte bara till henne såklart, utan till alla som kan och vet bättre än mig, och tänker på samma sätt som mig. Man kan alltid lära av dessa människor.
 
Jag vet inte vart jag och Hanna hade vart om jag inte fått hjälpen som jag fick. Hon var odräglig i början. Jag var säker i början, men efter misslyckat pass efter misslyckat pass så började jag själv bli osäker. Sedan kom tränaren hit och visade och pillade. Idag har jag en helt annan häst, utan överdrift, och det är jag otroligt jätteglad över.
 
Det känns lite som hästvärlden har svårt att våga nya saker, eller vad säger ni? ;) Från början, när jag inte visste riktigt vad horsemanship vad, så tänkte jag ungefär "det är väll inte nödvändigt, jag klarar mig ju bra ändå?" 
Ja, jag klarade mig ganska bra. Men vilket skillnad det blev när jag väl började läsa om hästarnas psykologi, och började lyssna ordentligt på min häst. Nu vet jag hur många gånger Prinson faktiskt "sa till mig" utan att jag tänkte direkt på det.
 
Bara ordet Horsemanship har ni väll hört en miljon gånger, många av er, säkert mycket på bland annat dayviews. Och jag blir lite trött på det ordet, faktiskt. Saker som "nu ska jag ut och träna NH" och "åh, min häst är så duktig på horsemanship!" får mig att bli tokig! Speciellt det sistnämda. Det är inte hästen som ska vara bra på det, utan det är du! För vad är bättre än att kunna bli riktigt bästis med sin häst och kunna förstå det till stor del? 
 
Jag tränar horsemanship, säger jag. Ni behöver inte fundera över om jag har dubbelmoral, nejdå! Jag tränar horsemanship. Jag. Det är jag som lär mig. En annan människa kommer hit och lär mig horsemanship, alltså tränar jag. Det kan vara allt från hur en häst tänker till hur man ska göra om den är rädd för en bil eller sticker med dig. Men min häst, den kan ju redan det där med horsemanship, tycker jag. Sedan kanske man behöver finslipa en del saker, men de viktigaste tycker jag ändå är att du lyssnar till hästen, för oftast har den något att säga dig, och den behöver inte alltid vara något om att h*n tycker du gör något dåligt. ;)
 
 
 
// Emmy
 
 
 
 

Kommentera inlägget
Postat av: malin ツ

bra skrivet!!

Svar: Tack! :))
kallblodsfjollorna.blogg.se

2012-12-05 @ 22:12:24
URL: http://mauolin.blogg.se
Postat av: Sandra

Så sant! :) Det är VI som lär oss NH AV hästarna, inte vi som lär hästarna, bra skrivet!
btw, Lisbeth är grymt duktig, var på clinic med henne för ett tag sen! :)

Svar: Tack så mycket!i Borås? :)
kallblodsfjollorna.blogg.se

2012-12-27 @ 22:26:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback