Blogga för kommentarer och statistik?

Varför bloggar folk egentligen?
Jag gör det för att jag tycker att det är kul att skriva av mig och dela med mig av min vardag och mina åsikter. Men har ni märkt hur många det är som tycker att själva bloggandet handlar om statistik och kommentarer?


"Inga kommenterar, bryr ni er ens om vad jag skriver?"
"Om jag får så här många kommentarer så får ni se bilderna" - Det är la inte ens roliga kommentarer "Jag vill"? Mer än att få en bekräftelse att folk vill se dina bilder, eller?
"Det är inte ens kul att blogga när inga kommenterar"
Jag vet inte hur ni ser det, men jag bloggar för min egen saks skull, inte för att locka till mig så många kommentarer eller så hög statistik som möjligt även om det självklart är kul att få många besökare och också en liten bekräftelse på att folk läst, framförallt såna inlägg som betyder något för mig - exempelvis mina åsiktsinlägg. Men det känns så mycket som om hela bloggandet bara kretsar kring kommentarer osv, nästan så att vissa hotar sina läsare bara för att dom inte kommenterar tillräckligt med att t ex sluta blogga eller så får man inte se bilder osv osv. Personligen tycker jag att såna bloggar som tydligt bara tänker på detta är tråkiga att läsa, finns det något som man vill kommentera så gör man det men kommer man inte på något speciellt så är det väl knappast roligt att tvinga fram kommentarer som ett ultimatum där det är antingen eller. Det är ju inga kul kommentarer då, right? Dom betyder inget speciellt, bara att folk säger att JA, jag vill se, men allra helst vill man väl slippa att behöva skicka massa kommentarer utan större betydelse bara för att man fortsättningsvis vill och gillar att följa personen och vill fortsätta så.
Det här inlägget kanske är lite virrigt, men jag tycker att det är riktigt tråkigt att gång på gång läsa inlägg i en blogg där kommentarer eller statistik tas upp för att den helt enkelt inte är tillräckligt hög, man tröttnar på att bloggarna klagar på dom som läser och det blir fruktansvärt enformigt och uttjatat. Duger vi inte som läsare, även om vi är få och inte skriver kommentarer på varje inlägg?
Jag skriver bara kommentarer när jag känner att dom betyder något, som sagt, jag uppskattar inte sånt som är framtvingat. Det känns så mycket bättre om kommentarerna är mer frivilliga. Och åter som sagt, visst är det kul att slå besöksrekord och sånt, men jag lovar, det är roligare om det sker på läsarnas villkor och inte på dina klagomål.

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar och jag ger tummen upp ifall ni orkade läsa hela inlägget.

//Elin

Kommentera inlägget
Postat av: Mamma

Jag orkade läsa allt :-)

2012-01-18 @ 09:00:52
Postat av: Amanda

tycker eran blogg är skitbra!!

2012-01-21 @ 13:42:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback