Elaka hästar?

Igår följde jag med mina två vänner till ridskolan, då de skulle rida lektion. Under tiden så fick jag höra, ett antal gånger, att den och den hästen är dum och elak, läskig och den vill man inte ha.

 

Jag blir.. Inte förvånad. Men jag blir ledsen. Herregud! Hästar föddes inte elaka! Det gjorde dom verkligen inte, och jag tror inte dom vill bitas eller sparkas heller, det verkar inte ens logiskt då dom är flyktdjur, och hellre flyr än ”anfaller”.

 

Vad är det som gör att hästarna ändå har det beteendet som dom har? Är det hästarnas egna fel, eller är det människans fel? Jag tvekar inte en sekund på den frågan, det är människans fel. Jag själv står med två jättesnälla hästar hemma. Kanske är det faktiskt delvis tack vare mig själv. Jag har alltid försökt lyssna på mina hästar, försökt förstå vad dom vill säga och vad dom tycker, och jag har aldrig, aldrig hotat eller slagit dom.

 

En ridskolehäst går ofta flera lektioner dagligen. Kanske ser dom det som att när någon människa kommer in i spiltan för att ryckta och fixa hästen, så är det snart dags för lektion. Och alla hästar trivs inte att gå varv efter varv i en manege. Ärligt talat, hur många tror du gör det? Dom kopplar alltså att en människa går in i spiltan med en lektion, = negativt.

 

Eller, så vill dom berätta något för dig. Det är ju lite samma sak som på punkten ovan, men inte helt likt ändå. En häst stegrar ofta inte med en gång för att visa dig att den inte vill göra det du t ex ber den om. H*n börjar med att ge dig små signaler, men om DU inte lyssnar eller upptäcker dessa signaler, måste hästen visa dig mer, den måste förtydliga signalen. Ibland kanske det går så långt, att den tas som ”elak”.

 

Hästen kanske har blivit slagen, hotat eller allmänt illa behandlad. Den kanske bara är rädd, och eftersom den inte har någon möjlighet att fly, så måste den försvara sig själv. Vanligtvis gör hästar inte detta, då de som skrivet är flyktdjur, men de kan bli lärda till det, dom har stått ut med för mycket utan att kunna fly, och då måste dom som sagt försvara sig själva. (kommentera om jag har allt för fel.)

 

Så nej, nej, och återigen NEJ. Hästar är inte elaka. Och om dom nu är det, så har dom troligtvis en anledning till det. Sedan kan ju hästar vara ”jobbiga”, det kanske är lite småsuriga i boxen eller så är det bara väldigt kittliga t ex, men elaka tror jag inte.

 

Jag blev lite småsur på det, som sagt. Det är så mycket som är vårat fel, människans, men som vi hela tiden skyller över på hästen, och jag blir verkligen arg på det! Vi ska vara otroligt tacksamma för hur snäll hästen är egentligen, som har ett rovdjur på ryggen som begär en massa av den. (Tänk på att detta är väldigt onaturligt för hästen, det är som att ett lejon hade hoppat upp på ryggen. Och NEJ, jag säger INTE att ridning är fel, men det är värt att tänka på.)

 

Jag hoppas jag inte har allt för många/stora fel i texten jag skrivit, om vad hästen vanligtvis gör osv, jag har skrivit det jag vet från tidigare, men som sagt, jag kan ha fel.

 

Och jag säger inte att jag har rätt på denna punkt heller, men att hästar inte är elaka, men det är min åsikt, och den håller jag starkt.

Tack ni som läst detta, och lämna ytterst gärna en kommentar om vad ni tycker, tänker och känner!

Mina två snälla hästar!

//Emmy


Kommentera inlägget
Postat av: Yvonne

Jättebra skrivet! Kloka ord!
//Elins och Lisas mamma

Svar: Tack så mycket!!
kallblodsfjollorna.blogg.se

2012-10-25 @ 10:05:30
Postat av: Elin

Bra text! Har själv starka åsikter kring "elaka" hästar och blir riktigt ledsen av att se hur hästar behandlas när ingen lyssnar.

Hästar som bits, surar, sparkar eller stegrar mot människor är ofta lärda det - det handlar alltså många gånger inte bara om att hästen tröttnar - eller ja någon gång gjorde den det så klart. Säg att hästen vinklar öronen mot någon som lägger på sadeln respektlöst och spänner alla hål direkt, personen som inte förstod varför hästen gjorde så kanske backar undan - vilket innebär att människan gav hästen eftergift för att hota människan (i det här fallet förtjänar människan det men backar man undan lär man hästen att hotas eller bitas är rätt svar, så får den människan att sluta - tyvärr så lyssnar vissa människor inte på det heller så att beteendet utvecklar sig till något som är farligt på riktigt).
My point is, hästen försöker alltid hitta rätt svar, alltid det bekväma före det obekväma - det behöver dock inte betyda att människan tycker att det är rätt svar.
Ett till exempel: Någon ska lasta sin oroliga häst, människan bara drar och hästen får aldrig veta vad som är rätt och tillslut stegrar den i frustration på grund av dåliga riktlinjer, människan blir rädd och släpper på trycket och backar undan för att inte få en hov i ansiktet=hästen hittade rätt svar, hästen lärde sig att om jag stegrar så slutar den jobbiga människan att dra i mig.
Det är också något folk borde tänka på.. Vad de oavsiktligt lär sina hästar, eller framförallt ta reda på hur det blev så ifrån första början för som du säger-många gånger måste man gå ganska långt för att få en häst ""elak"".... Återigen, riktigt bra text med en riktigt bra "mening"/åsikt/tanke!

Svar: Håller med dig helt och hållet igen!
kallblodsfjollorna.blogg.se

2012-10-25 @ 10:20:16
URL: http://kallblodsfjollorna.blogg.se
Postat av: Eva Berg

Mycket klokt skrivet Emmy!!!

Svar: Man tackar!! :)
kallblodsfjollorna.blogg.se

2012-10-25 @ 14:08:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback