Hästrasism

Nu tänker jag lägga ner lite tid på att skriva om (som rubriken skvallrar om) hästrasism.
(Ja, jag har varit olydig och tagit bilder ifrån google - please don´t kill me) 
 
Ja, vad menar jag då när jag säger hästrasism? Det här är något som jag tror att alla någon gång hört talas om, antingen för att de själva har åsikter av rasistisk karaktär, har vänner som har det eller sett det på internet t ex. När jag pratar om rasism inom hästsporten så syftar jag framförallt på olika raser och folks syn och fördomar om dem. 
Har vi inte alla sett de ökända "travardiskussionerna" med alla möjliga synpunkter. De som talar nedlåtande om dem, de som hävdar att de är precis lika fina som vilken häst som helst och så klart de som säger att de aldrig ser eller hör någon som talar nedlåtande om dem och inte förstår varför folk vill framhäva att det inte är något fel på rasen. 
 
Något som jag, som har två kallblod hemma, ofta stöter på är självklart idiotiska fördomar och förutfattade meningar om hur ett kallblod "är". Däremot syns inte kallblodsrasismen alls på samma sätt som den som handlar om travare. 
(Galet snygg ardenner som är till salu: http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=648052
Fått ganska många kommentarer som pikar valet av att köpa just kallblod. T ex att jag skulle vara avundsjuk på folks små, smäckra ponnyer - som om jag var tvingad att skaffa kallblod? - sen så har vi ju varianten när folk ömkar mig för att jag har tröga, tjuriga kallblod som jag inte kan komma någonstans i tävlingsvärlden - som om jag inte kunde tävla om jag ville, the problem is, I don´t want to - och något som svidit som allra mest:
 
"Ja, jag har ju i alla fall inte två arbetsdjur." - våra hästar är alltså inte ens värda att kallas hästar längre? Varför? För att de hjälpte oss att bygga det land vi lever i, därför att de hjälpte oss att överleva genom att i oändliga timmar jobba i skogen jämte sina bönder som de gick i vått och torrt med? Böndernas bästa vänner och något som var nödvändigt för att ens klara vintrarna eller ekonomin. Och hon kallade dem med nedlåtande ton för arbetsdjur? Jag förstår faktiskt inte. 
(Ja, ni ser ju vilket arbetsdjur min oinkörda fjording är, usch så skamligt!) 
 
Kommentarer som "Nej, jag vill inte ha en seg fjording!" eller "Nej, men jag vill ju tävla!" eller "Haha, skämtar du? Vad ska jag med en fet nordsvensk till? Lulla runt i skogen som en idiot?" är så fruktansvärt gräsligt. Förstår folk inte vad de faktiskt håller på med? Rasism? Något som är så fruktansvärt fel i de allra flestas ögon är helt plötsligt okej när det gäller hästar? För att de inte förstår att folk tycker att de är patetiska och odugliga? Jag tycker inte att det är okej när folk ser ner på någon bara för att de råkar vara födda som ett kall- eller varmblod. 
 
Visst är de olika byggda, en tung ardenner fixar inte att hoppa en bana på 180cm för att de sliter så mycket (vilket det gör på smäckrare hästar också, men de är ändå 200-500kg lättare byggda) men en liten smäcker häst skulle inte kunna dra ett lass som väger ett ton i stället. Så vill man satsa på 180cm hopp är ardennern inte ett alternativ, men det betyder inte på något vis att ardennern är oduglig eller mindre värd som vissa verkar tycka. Men skulle du vilja rida lite dressyr, hoppa småhinder och rida i skogen (t ex) är ardennern ett strålande alternativ. Och samma sak åt andra hållet, vill du satsa på att dra tungt så är inte ett smäckert halvblod ett alternativ, men den är inte mindre värd för det; vill du däremot dra lättare vagnar så kan du precis lika gärna ha ett smäckert halvblod. 
Det här förstår jag likväl som de flesta, men trots att hästar är byggda olika så betyder det inte att de bara passar till en sak, right? En travare kan du tävla i höga klasser med om man utbildar den som du kanske skulle göra med ett halvblod eller någon annan typisk tävlingshäst (syftar just nu på engelsk ridning) precis som du kan dra tungt med en fjording likväl som du kan välja att tävla i höga klasser i vad tusan du vill. Förstår ni vart jag vill komma? Hästen blir vad du gör den till, om folk inte ser potential i en fjording och tränar den är det klart som fan att den aldrig kommer bli en häst som hoppar 120cm men det skulle inte ett halvblod bli heller om det behandlades så, right? Sen finns det begränsningar och större potentialer, men varför ska man se ner på en häst som inte klarar vad det nu är folk gör på lika hög nivå som deras egen häst? 
 
Vi människor är också lite olika byggda, men skulle någon säga att något rasistiskt och fördomsfullt om afrikaner, asiater, europeer, ja you name it - så tror jag att de allra flesta skulle reagera, många starkt och troligtvis tänka eller säga ifrån att det där är inte rätt. Så där säger man inte. Det där är rasistiskt och kränkande. Men det är helt plötsligt okej att döma djur på grund av ursprung och "ras"? 
 
Visst kan jag förstå att folk gillar och attraheras mer av vissa raser än andra, här hemma i familjen älskar vi helt enkelt kallblod. Otroligt vackra, starka och friska hästar. Jag ser helt enkelt inte så mycket i t ex halvblod, utseendemässigt. Men jag skulle inte säga nej om jag erbjöds ett halvblod som var min drömhäst till psyket om jag hade pengar, tid och plats för jag dömer en häst efter individen och inte efter vilken ras den råkar vara. Men skulle jag välja utifrån utseendet så skulle det förmodligen vara en stor och kraftig shire- eller ardennerhingst för det är sådana hästar jag tycker är snyggast helt enkelt precis som jag attraheras av stora blåa ögon, långa och vältränade kroppar vad gäller människor. Men träffar jag en kort person med lite halvtråkiga bruna ögon och lite extra fläsk på magen skulle jag inte tacka nej om det var min soulmate. 
 
Vi attraheras alla av olika saker men jag tycker aldrig att det är okej att nedvärdera, kränka och behandla någon illa på grund av ursprung eller ras, häst som människa (Misstolka inte det där sista, det finns inte olika raser människor, vad gäller raser syftar jag nu så klart på hästar). Det är fel, omoraliskt och absurt. 
 
(Ja, texten är hemskt dåligt skriven, bara tagen direkt ur skallen men jag hoppas den är förståelig.)
 
//Elin

Kommentera inlägget
Postat av: hanna

hoppas ni inte kör i den selen på fjordis, ligger inte bra alls :(

Svar: Hon är som det står inte inkörd och den här selen är bara tillfällig nu i början, tar vi tag i det på allvar så kommer vi att köpa en egen sele till henne. ;)
kallblodsfjollorna.blogg.se

2012-10-21 @ 23:23:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback