Sär skrivning

(Notera att jag är medveten om att jag särskrev i rubriken)
(Notera också att jag inte skriver texten för att håna folk eller kasta alla över en kant, men det är ett faktum att särskrivning är väldigt vanligt i text och jag ser det dagligen på internet.) 
 
Ja, som ni säkert förstår ska jag nu tillägna ett inlägg till att skriva om särskrivning. Så, vad är särskrivning då? Det är när man plockar isär ord och skriver dem som två ord när det i själva verket bara är ett ord. Särskrivning handlar alltså inte alls om när folk skriver dåligt/efterblivet som jag har märkt att en hel hög med människor associerar ordet särskrivning med.
 
Sär=Isärskrivning inte sär=sär/efterbliven skrivning. 
 
Varför särskriver folk? Är det en fråga om allmän okunskap och ignorans? Eller är det influerat av det engelska språket där många ord plockas isär? 
 
Särskrivning är i alla fall något jag stör mig något fruktansvärt på, hur svårt är det? Egentligen? En "skum tomte" är inte samma sak som en "skumtomte". Plockar man isär ord som inte ska plockas isär bildar orden helt nya meningar som ofta inte ens hör ihop med det personen faktiskt vill säga. 
 
Nu ska jag göra mitt bästa här nedan för att särskriva riktigt brutalt i en egen liten mening och sen skriva den igen utan särskrivning för att verkligen visa hur fult det är (förlåt men jag spyr lite inombords ibland när jag ser det): 
 
Med särskrivning:
Idag har jag ätit stekt kyckling lever, det var jätte äckligt och jag blev mat förgiftad så då fick jag åka till sjuk huset där en brun hårig sjuk sköterska tog hand om mig. 
 
Utan särskrivning:
Idag har jag ätit stekt kycklinglever, det var jätteäckligt och jag blev matförgiftad så då fick jag åka till sjukhuset där en brunhårig sjuksköterska tog hand om mig. 
 
Lägg märke till att trots att du särskriver så går texten att förstå, däremot framstår jag som ett pucko med noll språkbegåvning och texten blir betydligt svårare att hänga med i då man själv måste vara aktiv och sätta ihop orden om man är som jag och läser det som det skrivs. 
T ex skriver någon "skum tomte" så tänker jag inte automatiskt "skumtomte" utan faktiskt vad som står och skumma tomtar är ju lite otäckt.. Jag menar, jag vill inte ha en skum tomte i närheten utav mig. 
 
Jag tycker personligen att det är ganska sorgligt att så många skriver så fruktansvärt dåligt över internet idag, jag hoppas verkligen inte att folk lämnar in svenskauppgifter (eller svenska uppgifter som många skulle välja att skriva) som ser ut som det gör över internet där folk inte kan stava eller har kunskaper om den mest simpla grammatiken. Folk som läst svenska i många år och är i min ålder skriver många gånger som småbarn, invandrare eller dyslexier utan att vara det. No offense till några av de jag nämnde, jag förstår det om man faktiskt är något utav det men är du en 17årig människa som läst svenska i... Jaaaa.. 10-12 år? Borde man då inte kunna stava, skriva relativt grammatiskt korrekt och veta att en "skum tomte" inte är det samma som det populära julgodiset "skumtomte"?
 
That´s it, people - sluta särskriv, lägg ner tid på att lära er skriva okej och stava rätt! 
(Yes indeed, texten vandrade iväg till andra språkliga fel som ofta dyker upp. Bara för att jag blir galen på det. Jag kan medge att folk som skriver dåligt, svär som idioter för att de inte kan sätta ord på sina känslor på andra vis och särskriver de allra simplaste ord är i mina ögon fruktansvärt avtändande. Förlåt, men så är det.) 
 
//Elin

Kommentera inlägget
Postat av: Joanna B

Hejsan! Missa inte min bloggtävling som pågår just nu där man kan vinna ett Schockemöhle Coach Plus schabrak i valfri färg och modell, sponsrat av Emmishopen - emmi.se.

Klicka på länken för att komma till tävlingen: http://capirossin.blogg.se/2012/october/bloggtavling-sponsrad-av-emmishopen.html

2012-10-09 @ 11:10:09
URL: http://capirossin.blogg.se
Postat av: Mamsen

True that!

Svar: :D
kallblodsfjollorna.blogg.se

2012-10-09 @ 11:12:08
Postat av: Emmy :)

Håller med dig! Dock måste jag erkänna att jag med kan skriva så ibland, när jag är trött eller så, men oftast försöker jag tänka på det. Irriterande när folk skriver så hela tiden!

Svar: :'D Haha ;)
kallblodsfjollorna.blogg.se

2012-10-09 @ 11:21:24
Postat av: annie :3

Det finns vissa fall jag stör mig sjukt mycket på särskrivning i alla fall när det är något självklart. Stör mig även en aning när folk skriver ihop ord som inte ska sitta ihop. Kan dock inte säga att jag är perfekt och i vissa fall vet jag helt enkelt inte om orden ska sitta ihop eller inte, i dem fallen kan det bli lite svårt. Eheh.
Men kan ändå säga att jag håller med dig.

(Ganska slarvig kommentar om jag får säga det själv, men bättre än inget, känner mig en aning ofokuserad, så kommentaren kanske blev lite knas. Förlåt för det i så fall, haha!)

Svar: haha ;) Känner detsamma där! Skriver väl inte som ett proffs direkt, men någon måtta får det ju vara x)
(höhö)
kallblodsfjollorna.blogg.se

2012-10-09 @ 11:30:07
URL: http://nattstad.se/annieostberg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback