Problemhästar.

Jag såg nyss en bild i en hästgrupp om problemhästar på dv och jag vill dela med mig av min uppfattning.

 

Finns det problemhästar? För ett tag sedan var jag i ett stall, och jag fick höra att en av hästarna inte gillade att bli borstad under magen. Om man gjorde det, så bet och sparkade han mot en.

Jag gick in till hästen som stod i spilta, noga med att säga hej och prata medan jag gick in. Jag lät han nosa på mig, klappade han lite på halsen och stod och kliade och pratade med han en stund. Sedan hämtade jag borsten och lät han noga lukta på den om han ville. Jag började borsta och han var lugn. Jag varierade borstningen med att stryka med handen och snart kom jag mot magen. Jag fortsatte som förut och det var inga problem alls. Jag borstade med olika borstar, olika hårt, men det ända han gjorde var att någon gång lägga öronen lite bakåt.

 

Jaha. Så denna hästen brukar sparkas och bitas. Vad är det som fick han att inte göra det mot mig? Kan det vara det faktum att han är ridskolehäst och inte van vid att någon ger han speciellt mycket tid? Att jag försökte lyssna på han? Att jag visste om problemet från början?

 

Ja, man hade kunnat säga det, ”Du visste om problemet från början så det är klart att det gick bra!” men allvarligt talat, om jag träffat en annan häst för första gången och skulle borsta han, så skulle jag bete mig likadant, med eller utan problem. Jag väljer aldrig att borsta en häst jag inte känner (såklart inte Hanna heller, bara någon gång om det verkligen inte finns något annat sätt.) om jag vet att jag kommer behöva stressa eller inte har tid. För det kan bli så otroligt dumt då, och jag tror inte hästen njuter av det då.

 

Om en häst stegrar sig när man rider, så finns det antagligen alltid en anledning till det. Jag ser det så i vilket fall, jag tror aldrig Hanna gör något för att jävlas med mig, eller för att hon tänker ”haha, nu ska Emmy allt få lida!”. Alltså, dom har inte det tänket. Är det ett problem att hästen stegrar? Ja, det kanske det är, men jag tycker inte man ska stämpla hästen som problemhäst för det, för visst är det ett problem, men det är inte hästens fel.

 

Jag tror de flesta problem kan lösas, så länge det är rätt person som försöker, om personen har känsla och vill göra det. Sedan kan det väll finnas problem som inte går att lösa med om de sitter riktigt djupt, men vi har inte hästen att skylla på, det är människan.

 

Jag försöker alltid göra mitt bästa med Hanna, och ibland kan det vara riktigt svårt, men det viktigaste är att alltid försöka, försöka lyssna och försöka förstå.  

Hanna som förut var livrädd för den vita hösäcken. Hm, konstigt att hon inte är det längre? ;) Det mesta går med lite träning!
 
//Emmy

Kommentera inlägget
Postat av: Alexandra S.

Klokt skrivet Emmy! =)

Svar: Tack så mycket! :)
kallblodsfjollorna.blogg.se

2013-04-19 @ 09:00:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback